Dubai i miniatyr

En vecka i den fantastiska staden Dubai. Med många upplevelser, maffiga byggnader, sand och världsrekord men minimalt med sol. En vecka att minnas!

2013

Ett år fullt av överraskningar och utmaningar som inte alls blev som jag förställt mig eller trott.

I slutet på januari landade jag i ett kallt och grått Sverige ovetandes om vad som skulle ske framöver och med en vinter som aldrig tycktes ta slut. De har hänt mycket sedan dess och året har gått fort. En sammanfattning av året skulle bli alldeles för lång för att få plats på en sida, de skulle vara svårt att beskriva hur de ena ledde till de andra och de skulle vara omöjligt att med endast ett par ord få er att förstå hur tacksam jag är idag.  Never give up, våga säga JA, just do it, today is the day, nothing is impossible, shit happens... and so on får sammanfatta år 2013!

Nu laddar vi om för ett 2014 med nya möjligheter, överraskningar, utmaningar samt nya måla att nå!

Update

Jag hade hoppats att mitt nästa inlägg skulle handla om hur fantastiskt de var att komma hem till Sverige. Men nej jag är fortfarande kvar i LA!

Dagen idag har inte riktigt gått som planerat. Först fel på flygbiljetten sen fel terminal. Därefter övervikt som jag med lite tur och charm slapp betala för. Efter det meddelande om att planet var försenat en timme. Gate utan mat. Köer och problem. Meddelande om ytterligare försening ca en timme. En timme senare meddelande om att planets motor är sönder.

De fem timmar som jag igår insåg att jag skulle spendera i Paris har nu blivit mindre än två och anslutningsflyget kan komma att åka utan mig. När jag kommer hem vet jag inte men jag hoppas resten av resan går utan större problem!

Då var det dags

Dagen som jag både längtat efter och fasat över har kommit. Det är dags att lämna fina, fantastiska Kalifornien på obestämd tid. Mina 6 månader här är över och jag kan nu säga att jag både bott och studerat utomlands. Känslorna är blandade, jag både längtar hem samtidigt som jag gärna skulle vilja stanna. Stanna för att få chans att uppleva mer, bo i värmen, nära havet och bland palmerna. Längtan hem till Sverige till familj, vänner, lägenhet och mat. Men jag har tagit mitt beslut. Jag skall hem och nu har det blivit dags! Hemma väntar en resa till Åre, redan nu på lördag. Sedan väntar nya utmaningar och nya drömmar skall bli verklighet!

Jag har spenderat min sista dag och natt i Kalifornien. Väskorna är packade och passet ligger i bakfickan. Nu är det dags! Sveeerige vi ses om ett par timmar...

Time to say godbye!

Underbara Hawaii

För två veckor sen kom vi "hem" från vår två veckor långa semester på Oahu, Honolulu och Waikiki beach. En välbehövd semester, ett äventyr och en rolig resa. Med både jul- och nyårsfirande, sol och bad, surfing och många paraplydrinkar!

Vi hade tur med vädret trots att de var regnperiod på Hawaii. En dag med mindre bra väder åkte vi på äventyr och roadtrip runt ön. Såg en massa finna stränder med sköldpaddor på. Vissa av oss snorklade. Vi tävlade med de meter höga vågorna om väskor och kläder som var på väg ut i havet efter att en våg sköljde högre upp än väntat, en iphone surfade och en klänning återfanns senare i havet. Vi åkte bil genom "djungeln", kollade på berömda surfvågor på ett ställe som kallas pipeline, åt gratis mat och bilade tillbaka till Waikiki beach.

Julafton tillbringades på stranden, skypandes med familj och messandes med vänner, hostelet bjöd på gratis julmat i form av black and white turkey, potatismos, sås m.m.

Nyårsafton blev lite mer speciell och vi började dagen med sovmorgon sedan frukost/lunch på restaurang och vidare till en annan restaurang för efterrätt, en restaurangrunda helt enkelt! Vi fortsatte dagen med mimosa och snacks på vår balkong. Blev bjudna på gratis grillmat, förfestade på hostelet och spelade beer pong som vi vann. Senare hittade vi en 70årig dam i vårt rum, som gärna ville följa med på äventyr. Vi tog med henne och kvällen fortsatte på stranden med fyrverkerier, tolvslag, massa människor och slutligen nattbad för vissa. 70 åringen hade som motto att man bara ångrar sådant man aldrig gjorde så hon hängde glatt med på både nattbad och den nattklubb vi senare avslutade kvällen/natten på.

Med massa glada minnen och en med en bra start på nya året vandrade vi hem under stjärnorna och sov sedan vår sista natt på hostel.

Foton: Fröken Filmberg

Dagen efter väntade flyg hem, men med ett Hawaii i tårar så blev det inget strandhäng utan dagen fick istället tillbringas hängandes på fik, restauranger och i shoppingmalls tills kvällen då en shuttel tog oss till flygplatsen och flyget till LA gick. Vi vinkade hej då till Hawaii och laddade om för nya äventyr.

En underbar nyårsafton, en toppen semester och ett oförglömligt äventyr i paradiset på Hawaii!

Final destination

Jag börjar vänja mig med att bo på hotell. Inga stenhårda sängar, inga sängar formade som hängmattor, ingen kö in till badrummet istället en mjuk och skön säng, service, jacuzzi, frukost och gym. Dock får man även här leva med ljudet från storstäderna om nätterna, men de upplever jag som mer trevligt än störande. Är man i LA och Beverly Hills så är man. Vem hade kunnat tro att man dessutom skulle finna philosophy produkter på hotellrummet en hel uppsjö av dem dessutom. Lycka!

Vi spenderara sista dagarna i USA med shopping, sevärdheter, studiotours, godmat och kvällar i jacuzzin. Hunnit med en och annan gymvisit också, ett måste för att kunna äta kvällsmat med gott samvete här i hamburgarens hemland!

Foton: Froken Filmberg via Instagram

Som ni kan se på mitten bilden så förbereder jag mig för hemkomst till ett kallt Sverige. Tycker Kalifornien varit kallt de senaste dagarna men enligt vädersiterna så är det yttligare 30grader kallare i Sverige. Jag kommer dö när jag kliver av planet!

Roadtrip to Hollywood

Sista dagen är spenderad i Santa Barbara och nu lämnar jag SB ännu en gång, denna gången utan planerad återkomst. Familjen och jag fortsätter om nån timme på Highway 1 mot Ventura, Malibu, Hollywood och LA, där vi tillbringar den sista tiden innan vårt/mitt plan hem till Sverige lyfter.

Detta fick mig att minnas att blogginlägget från vår helg i LA någongång nu i höstas aldrig blev publicerat. Passar på att blicka tillbaka, minnas och le genom att publicera det nu i efterhand.

Någon gång i November:
Tillbaka till verkligheten efter en helg i lyx. Vi har bott i Hollywood på ett jätte fint hotell (tillsmammans med Sean Penn). Tittat på Hollywoodskylten. Träffat Emmyvinnare i lobbyn och filmteam utanför rumsdörren. Besökt Venice Beach och badat i jätte vågor. Åkt taxi med Eminems chauför. Besökt en av de största klubbarna, Avelon. Badat jacuzzi under en stjärnklar himmel. Ätit på Cheescake Factory och Hard Rock Café. Skrattat. Träffat kändisar i en liquor store. Tittat på några av de ca 5000stjärnorna på Hollywood Blvd. Spanat på kändisars hus (snarare slott). Åkt förbi ett nattsvart Malibu och slutligen bilat tillbaka hem till fina Santa Barbara.

San Francisco med familjen

Tillbringat fem dagar i San Francisco med fina familjen. Har tidigare hört både positiva och negativa omdömen om SF men jag måste säga att dessa fem dagar har förvånat och överraskat mig på ett mycket positivt sätt. San Francisco är en jätte vacker och mysig stad, lite kall men väldigt fint och det finns mycket att se. Mer än man hinner med!

Vi har ätit en massa god mat, sett en massa fina byggnader, åkt på Golden Gate bron, kört rally ner för den berömda serpentinvägen på lombord street, vandrat i Fishermans Warf, åkt berömda spårvagnar på berömda gator, shoppat, besökt utkiksplatsen Twin Peak, sett sea lions, åkt båt och traskat runt på Alcatraz.

Foton: Fröken Filmberg

Efter dagarna i San Francisco bilade vi ner längs Highway 1 med stop och övernattning i bland annat Santa Cruz och i Pismo Beach. Nu är jag tillbaka i Santa Barbara för sista gången. I en stad med många minnen och som känns mer hemma nu än någonsin tidigare. Men imorgon säger jag hej då och vår resa fortsätter söderut.

Resan fortsätter

Den 1 januari gick flyget hem från fina Hawaii för att sedan den 2 möta upp världens finaste familj i LA. Ett halvår utan dem har satt sina spår och saknaden har varit stor. Nu är vi återförenade och har bilat upp längs highway 101. Först förbi SB för att släppa av och säga hej då till en mycket fin vän, som står mig närmre nu än någonsin, som jag kommer sakna att se varje dag och som betytt mycket för mig den senaste tiden - min fina vän, resekamrat och rumskompis. I will miss you! Men vi ses snart item.

Roadtripen fortsatte sedan genom fin natur upp till San Francisco. Nu befinner vi oss i närheten av union square, på fint hotell med en efterlängtad mjuk och skön säng.

Fem dagar kvar

Nio dagar har gått och nu återstår endast fem dagar i värmen och på fina Hawaii. Detta betyder att det är sex dagar kvar tills jag får träffa min fina familj igen!

De senaste dagarna har bjudit på roadtrip, god mat, sälar, sköldpaddor, paraplydrinkar och strandhäng. Imorgon byter vi hostel igen och är tillbaka där jag och moa började.

Idag är det stranden som gäller eller en hotellpool, lite oklart än så länge men dagen ska i alla fall tillbringas i solen!

Instagram @frokenfilmberg

God Jul från Hawaii

Fortfarande julafton här på Hawaii, vi ligger 11 timmar efter Sverige. Julstämningen är inte jätte stor här i värmen men vi har sett Santa surfa. Hostelet bjöd dessutom på gratis julmiddag och egg noog idag, så lite amerikansk julstämning har vi allt.

God Jul!

Ett hem på Mesa

En vecka sedan vi flyttade ut från vårt fina hem på Mesa i Santa Barbara. Ett hem som varit vårt i flera månader. Ett rum i ett hus hos två amerikaner. Nära stranden och med havsutsikt. Med citronträd i trädgården och mexikanska trädgårdsmästare. Med myror i köket och spindlar i sängen. Granne med en snygg kändis. Med ett kylskåp ute i trädgården istället för i köket där det inte fick plats. Med en rosa säng hård som sten. Med palmer på gatorna och minnen för livet.

Foto: Fröken Filmberg

23 december

På plats på ett nytt hostel sedan någon gång igår tillsammans med tjejerna som anlänt från "the Big island". Denna resa bjuder på både det bästa och det värsta. Natten har spenderats i resans värsta säng. En säng som är alldeles för kort, formad som en hängmatta och rangligare än ett korthus. Men Hawaii är fantastiskt och bjuder på fina vyer, strålande sol, värme, goda drinkar och äventyr.

Dagen innan julafton ska jag spendera i havet på en surfbräda. Inte särskillt juligt men galet kul!

En bock i min bucketlist

Egentligen så skulle jag berättat en massa om vad vi gjort senaste dagarna. Men internet är fruktansvärt dåligt på vårt hostel så de är omöjligt. Imorgon byter vi hostel så hoppas på ett fungerande Internet då istället. Tills dess får uppdateringen om att vi bockat av bockar i vår bucketlist och att vi har otroligt kul räcka.